WIE BEN IK?
Evelien Hofhuis, blond, 1,67 m.
Woonachtig te Haarlem.
Bouwjaar: 1993
Lievelingskleur: Rood
Lievelingsdier: Kat
A- ACTION en aanpakken
B- Betrouwbaar
C- Collectief en Chocolade
D- Dromen, dansen en dyslectisch
E- Theatergroep Eglentier
F- Franse vakantiehuizen met vrienden en flexibiliteit
G- Gin Tonic's
H- Haarlem natuurlijk! Geboren en getogen
I- IJdel
J- Jazz
K- Kattengek
L- Locatietheater
M- Matthew, mijn verloofde
N- Netflixverslaafd
O- Onderzoekend
P- Perfectionistisch, proberen en proeven
Q- Quizzen en andere spelletjes
R- Room Eleven
S- Spelen en schoenen
T- Trio Vierstemmig en Tragi-komedies
U- Uuuh?
V- Voorzichtig
W- Wijntjes
X- XENOS
Y- Yin Yang
Z - Zeker (Of toch niet?)
Woonachtig te Haarlem.
Bouwjaar: 1993
Lievelingskleur: Rood
Lievelingsdier: Kat
A- ACTION en aanpakken
B- Betrouwbaar
C- Collectief en Chocolade
D- Dromen, dansen en dyslectisch
E- Theatergroep Eglentier
F- Franse vakantiehuizen met vrienden en flexibiliteit
G- Gin Tonic's
H- Haarlem natuurlijk! Geboren en getogen
I- IJdel
J- Jazz
K- Kattengek
L- Locatietheater
M- Matthew, mijn verloofde
N- Netflixverslaafd
O- Onderzoekend
P- Perfectionistisch, proberen en proeven
Q- Quizzen en andere spelletjes
R- Room Eleven
S- Spelen en schoenen
T- Trio Vierstemmig en Tragi-komedies
U- Uuuh?
V- Voorzichtig
W- Wijntjes
X- XENOS
Y- Yin Yang
Z - Zeker (Of toch niet?)
VISIE
THEATERDOCENT
Theater is een middel én een doel. Ik werk graag vanuit beide perspectieven.
Als theaterdocent werk vooral vanuit het eerste perspectief. In het onderwijs is een schoolvak als drama een fijne toevoeging aan het curriculum van de leerling. In mijn dramalessen werk ik aan zelfvertrouwen, samenwerken, presentatieskills en 'outside the box'- denken. Door de leerlingen te prikkelen met speloefeningen en spelopdrachten worden deze elementen getraind. Tijdens dit trainen komt ook het tweede perspectief aanbod. De leerlingen werken in groepjes aan scènes. Dit stimuleert het samenwerken, maar ook hun creatieve brein.
Mijn eigen doelstelling binnen het lesgeven ligt bij de ervaring van de leerling. Hoe bied ik het lesmateriaal aan, zodat de leerling gemotiveerd raakt om het te doen? Als leerling wil je weten waarom je iets doet en daar inzicht in hebben. Naar mijn mening moeten we af van het 'zenden en ontvangen' onderwijs. De hele dag zitten en luisteren, terwijl het bewezen is dat men leert door het zelf te doen en te ervaren. Ik heb mijn afstudeeronderzoek besteed aan deze doelstelling. Ik heb geëxperimenteerd met Ludodidactiek, een vorm van gamedidactiek. Het integreren van games in de les, want games ervaar je in het moment.
Wil je meer weten over dit onderzoek? Bekijk dan mijn onderzoeksverslag:
Als theaterdocent werk vooral vanuit het eerste perspectief. In het onderwijs is een schoolvak als drama een fijne toevoeging aan het curriculum van de leerling. In mijn dramalessen werk ik aan zelfvertrouwen, samenwerken, presentatieskills en 'outside the box'- denken. Door de leerlingen te prikkelen met speloefeningen en spelopdrachten worden deze elementen getraind. Tijdens dit trainen komt ook het tweede perspectief aanbod. De leerlingen werken in groepjes aan scènes. Dit stimuleert het samenwerken, maar ook hun creatieve brein.
Mijn eigen doelstelling binnen het lesgeven ligt bij de ervaring van de leerling. Hoe bied ik het lesmateriaal aan, zodat de leerling gemotiveerd raakt om het te doen? Als leerling wil je weten waarom je iets doet en daar inzicht in hebben. Naar mijn mening moeten we af van het 'zenden en ontvangen' onderwijs. De hele dag zitten en luisteren, terwijl het bewezen is dat men leert door het zelf te doen en te ervaren. Ik heb mijn afstudeeronderzoek besteed aan deze doelstelling. Ik heb geëxperimenteerd met Ludodidactiek, een vorm van gamedidactiek. Het integreren van games in de les, want games ervaar je in het moment.
Wil je meer weten over dit onderzoek? Bekijk dan mijn onderzoeksverslag:
THEATERMAKER
Als theatermaker en regisseur focus ik mij meer op het theater als doel. Al ben ik van mening dat, ook bij een groep volwassenen of ervaren amateurspelers, het groepsproces van belang is en dat de focus niet geheel alleen op het eindproduct hoeft te liggen.
In alles wat ik doe gaan deze twee perspectieven hand in hand. Het proces is minstens zo belangrijk als het eindproduct.
In de voorstellingen die ik maak ben ik altijd op zoek naar de rol van het publiek. Ik neem ze graag mee op sleeptouw, letterlijk. Mijn hart gaat sneller kloppen van locatietheater en theatrale routes. Werken vanuit de locatie; de geschiedenis, de tegenstellingen en de mogelijkheden. Ik vind dat theater een ervaring moet zijn. Een ervaring in het moment en dat moment creëren we samen: publiek en spelers. Anders kunnen we wat mij betreft ook een film opzetten. Het feit dat je erbij bent en daar van alles meemaakt heeft zo'n sterke meerwaarde voor mij. Tijdens mijn opleiding en afstuderen heb ik mij hiermee bezig gehouden. In alles wat ik maak, komt de rol van het publiek sterk naar voren. Ze doen mee in het verhaal, ze hebben een rol. Zo heb ik een voorstelling gemaakt in een uitvaartcentrum. Het publiek was genodigde bij de uitvaart, compleet met rouwkaart, uitnodigingen en psalm. Achteraf vertelde een vrouw uit het publiek mij dat ze geëmotioneerd werd toen de kist binnen gedragen werd. Tot ze zich realiseerde dat het een toneelstuk is. Dat is toch prachtig! Dat je als publiek zo mee kunt gaan in de setting van het verhaal. Dat voel je toch een stuk minder als je zit te Netflixen thuis op de bank.
Wil je een impressie hebben van mijn werk als theatermaker? Bezoek mijn ARCHIEF THEATERMAKEN.
In alles wat ik doe gaan deze twee perspectieven hand in hand. Het proces is minstens zo belangrijk als het eindproduct.
In de voorstellingen die ik maak ben ik altijd op zoek naar de rol van het publiek. Ik neem ze graag mee op sleeptouw, letterlijk. Mijn hart gaat sneller kloppen van locatietheater en theatrale routes. Werken vanuit de locatie; de geschiedenis, de tegenstellingen en de mogelijkheden. Ik vind dat theater een ervaring moet zijn. Een ervaring in het moment en dat moment creëren we samen: publiek en spelers. Anders kunnen we wat mij betreft ook een film opzetten. Het feit dat je erbij bent en daar van alles meemaakt heeft zo'n sterke meerwaarde voor mij. Tijdens mijn opleiding en afstuderen heb ik mij hiermee bezig gehouden. In alles wat ik maak, komt de rol van het publiek sterk naar voren. Ze doen mee in het verhaal, ze hebben een rol. Zo heb ik een voorstelling gemaakt in een uitvaartcentrum. Het publiek was genodigde bij de uitvaart, compleet met rouwkaart, uitnodigingen en psalm. Achteraf vertelde een vrouw uit het publiek mij dat ze geëmotioneerd werd toen de kist binnen gedragen werd. Tot ze zich realiseerde dat het een toneelstuk is. Dat is toch prachtig! Dat je als publiek zo mee kunt gaan in de setting van het verhaal. Dat voel je toch een stuk minder als je zit te Netflixen thuis op de bank.
Wil je een impressie hebben van mijn werk als theatermaker? Bezoek mijn ARCHIEF THEATERMAKEN.
OPLEIDINGEN
2014-2018: HKU THEATRE & EDUCATION
2009-2013: MBO ARTIEST THEATER HAARLEM
2009-2013: MBO ARTIEST THEATER HAARLEM